23 czerwca 2020

Zmiany w prawie podatkowym

Dnia 16 czerwca 2020 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 5 czerwca 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw.

Ustawa ta wprowadza szereg zmian w:

  • ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
  • ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
  • ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  • ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku,
  • ustawie z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

Nowelizacja wprowadzam.in. następujące zmiany:

  1. dostosowanie przepisów o podatku dochodowym do PKWiU ustalonej w drodze rozporządzenia z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU);
  2. ograniczenie obowiązków płatników będących organami rentowymi;
  3. modyfikację zasad zwiększania przychodów lub wyłączania z kosztów uzyskania przychodów w podatkach dochodowych oraz odpowiedzialności solidarnej w VAT, w przypadku dokonania przez podatników zapłaty należności na rachunki, niezamieszczone w wykazie podatników VAT prowadzonym przez Szefa KAS;
  4. zmiany w zakresie opodatkowania dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (tzw. IP Box);
  5. ustalanie zaliczek w przypadku zatorów płatniczych;
  6. korygowanie zeznań podatkowych za pośrednictwem usługi udostępniania wstępnie wypełnionego zeznania przez organ podatkowy;
  7. wprowadzenie nowej szczególnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania;
  8. rozszerzenie definicji legalnej „deklaracji” poprzez objęcie jej zakresem sprawozdań;
  9. modyfikację przepisów normujących indywidualne rachunki podatkowe;
  10. zniesienie obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy i Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych z tytułu stypendium doktoranckiego oraz
  11. wprowadzenie możliwości wyboru opodatkowania 3% zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów z odsetek i dyskonta od emisji obligacji dokonanej przez zagraniczną spółkę celową, z której zobowiązania zostały przejęte przez podatnika, na zasadach określonych w ustawie o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2020 r., z wyjątkiem przepisów:

  • dostosowujących przepisy podatkowe do PKWiU z 2015 r.,
  • przepisów dotyczących opodatkowania dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej,
  • przepisu wprowadzającego szczególną klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz
  • przepisu określającego zasady obliczania zaliczek w przypadku zatorów płatniczych, które wejdą w życie 1 stycznia 2021 r.

Link do ustawy oraz uzasadnienia: https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=207

Dodatkowo przypominamy o zmianach w podatku VAT od lipca 2020 r.

Nowa matryca VAT

PKWiU 2008 zostanie zastąpiona:

  1. w zakresie towarów przez Nomenklaturę scaloną (CN) albo Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych (PKOB),
  2. w zakresie usług przez aktualną PKWiU 2015.

1 lipca 2020 r. podatnicy zaczną stosować tzw. nową matrycę stawek VAT, czyli wykaz towarów i usług objętych obniżonymi stawkami 8% i 5%.

Zmiana klasyfikacji towarów pozwoli na uproszczenie rozliczeń, ponieważ jednakową stawką zostaną objęte całe działy produktów, np. wszystkie produkty w grupie pieczywo oraz wyroby ciastkarskie będą opodatkowane 5% stawką, zamiast obecnie stosowanych stawek, tj. 5%, 8% i 23%. Poniżej znajdują się nowe załączniki nr 3 i 10 do ustawy o VAT:

WIS

WIS to decyzja administracyjna, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej określa, jaka stawka VAT jest właściwa dla wskazanego towaru lub usługi. WIS wiąże wszystkie ograny podatkowe wobec podmiotów, które ją otrzymały. To znaczy, że organ kontrolujący, nie może obciążyć sankcjami za stosowanie stawki VAT wskazanej w WIS.

Wiążąca Informacja Stawkowa zawiera:

  • opis towaru albo usługi którego dotyczy,
  • klasyfikację towaru według jednej z trzech klasyfikacji – Nomenklatury scalonej (CN), Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU 2015),
  • stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.

Ochrona WIS działa od momentu wejścia w życie od 1 lipca 2020 r. WIS będzie wiązał wszystkie ograny podatkowe wobec podmiotów, które ją otrzymały.

Jeżeli potrzebujecie Państwo szczegółowych informacji w powyższym zakresie, zachęcamy do kontaktu.

2 kwietnia 2020

„Tarcza antykryzysowa” a rozwiązania podatkowe

We wtorek późnym wieczorem Prezydent podpisał pakiet ustaw zwanych ”Tarczą antykryzysową”. Poniżej przedstawiamy zmiany w prawie podatkowym wprowadzone ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020, poz. 568, dalej „ustawa z dnia 31 marca 2020 r.).

Poniższe zmiany zostały także uzupełnione o uchwalone już rozporządzenia.

Naszym celem było przedstawienie większości rozwiązań, które w naszej ocenie mogą być dla Państwa ważne i istotne. Prosimy wziąć pod uwagę, że obszerność zmian nie pozwala nam na kompleksowe omówienie wszystkich zagadnień, a ponadto każdy stan faktyczny wymaga indywidualnej analizy.

W przypadku dodatkowych pytań lub wątpliwości, pozostajemy do Państwa dyspozycji.

 A. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – dalej „UPIT”

1. Szczególny sposób rozliczania strat podatkowych (dodany art. 52k UPIT)

Podatnicy, którzy z powodu COVID-19:

1) ponieśli w 2020 r. stratę z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz

2) uzyskali w 2020 r. łączne przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej niższe o co najmniej 50% od łącznych przychodów uzyskanych w 2019 r. z tej działalności

– mogą jednorazowo obniżyć o wysokość tej straty, nie więcej jednak niż o kwotę 5 000 000 zł, odpowiednio dochód lub przychód uzyskany w 2019 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W celu dokonania obniżenia dochodu uzyskanego z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2019 r. o powstałą stratę, podatnicy będą musieli złożyć korektę zeznania za ten rok. Nieodliczoną część straty podatnicy będą rozliczać na dotychczasowych zasadach.

2. Nowe limity zwolnień przedmiotowych (dodany art. 52l UPIT)

Nowe limity zwolnień dla:

  • zapomóg wypłacanych z funduszy zakładowej lub międzyzakładowej organizacji związkowej pracownikom należącym do tej organizacji – w 2020 r. limit wynosi 3 000 zł (dotychczas 1 000 zł) – art. 21 ust. 1 pkt 9a UPIT,
  • zapomóg otrzymanych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci z innych źródeł – w 2020 r. limit wynosi 10 000 zł (dotychczas 6 000 zł),
  • wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o ZFŚS, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – w 2020 i 2021 r. limit wynosi 2 000 zł (dotychczas 1 000 zł). Nie dotyczy bonów, talonów i innych znaków uprawniających do wymiany na towary lub usługi,
  • dopłat z innych źródeł niż fundusz socjalny i ZFŚS do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18 – w 2020 i 2021 r. limit wynosi 3 000 zł (dotychczas 2 000 zł).

3. Darowizny na rzecz na przeciwdziałania COVID-19 (dodany art. 52n UPIT)

Podatnicy mają możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn przekazanych od 01.01.2020 r. do 30.09.2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19 określonym podmiotom leczniczym (np. szpitalom wpisanym do wykazów dyrektorów poszczególnych oddziałów wojewódzkich NFZ udostępnianych na stronach internetowych tych oddziałów), Agencji Rezerw Materiałowych oraz Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych.

W przypadku darowizny przekazanej:

  • do dnia 30 kwietnia 2020 r. – odliczeniu podlega 200% wartości darowizny,
  • w maju 2020 r. – odliczeniu podlega 150% wartości darowizny,
  • w okresie od dnia 1 czerwca do dnia 30 września 2020 r. – odliczeniu podlega 100% wartości darowizny.

4. Zaliczki an PIT (dodany art. 52o UPIT)

Zaliczki na PIT pobrane w marcu i kwietniu 2020 r. od przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez płatników, podlegają wpłacie do dnia 1 czerwca 2020 r.

Przepis stosuje się także do płatników dokonujących świadczeń z tytułu działalności wykonywanej osobiście oraz z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych.

5. Przedłużenie terminu zapłaty podatku od przychodów z budynków (dodany art. 52p UPIT)

Przedłużono termin zapłaty podatku od przychodów z budynków za miesiące marzec-maj 2020 r. do dnia 20 lipca 2020 r. dla podatników spełniających łącznie następujące warunki:

  1. podatnik poniósł w danym miesiącu negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19,
  2. uzyskane przez podatnika w danym miesiącu przychody są niższe o co najmniej 50% w stosunku do analogicznego miesiąca poprzedniego roku podatkowego, a w przypadku podatnika, który rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w 2019 r. – w stosunku do uzyskanych w tym roku średnich przychodów.

Drugiego warunku nie stosuje się do podatników, którzy:

  1. stosowali w 2019 r. formę opodatkowania, w przypadku której nie ustala się przychodów
  2. rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej w ostatnim kwartale 2019 r. i nie uzyskali w tym okresie przychodów,
  3. rozpoczęli działalność w 2020 r.

6. Ulga na złe długi (dodany art. 52q UPIT)

Wprowadzono możliwość niewykazywania przez dłużników niezapłaconych zobowiązań przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy dla podatników spełniających łącznie następujące warunki:

  1. podatnik poniósł w danym okresie rozliczeniowym negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu CO-VID-19;
  2. uzyskane przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym przychody są niższe o co najmniej 50% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku podatkowego, a w przypadku podatnika, który rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w 2019 r. – w stosunku do uzyskanych w tym roku średnich przychodów.

Drugiego warunku nie stosuje się do podatników, którzy:

  1. stosowali w 2019 r. formę opodatkowania, w przypadku której nie ustala się przychodów
  2. rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej w ostatnim kwartale 2019 r. i nie uzyskali w tym okresie przychodów,
  3. rozpoczęli działalność w 2020 r.

7. Prawo do rezygnacji z uproszczonych zaliczek dla małych podatników (dodany art. 52r UPIT)

Mali podatnicy, którzy na 2020 r. wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, mogą zrezygnować w trakcie roku podatkowego z tej formy wpłacania zaliczek za miesiące marzec–grudzień 2020 r. Mali podatnicy obliczą wtedy zaliczki miesięczne od bieżących dochodów na ogólnych zasadach.

O rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek podatnicy informują w zeznaniu składanym za 2020 r.

8. Jednorazowe odpisy amortyzacyjne (dodany art. 52s UPIT)

Podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 i wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz WNiP w 2020 roku. Za towary te uważa się w szczególności: maseczki ochronne, respiratory, środki odkażające, medyczną odzież ochronną, ochraniacze na obuwie, rękawiczki, okulary, gogle, środki do dezynfekcji i higieny rąk.

9. Ulga na badania i rozwój (dodany art. 52t UPIT)

Podatnicy mają możliwość rozliczenia ulgi B+R w zaliczkach na podatek dochodowy dla przedsiębiorstw prowadzących prace badawczo-rozwojowe, których celem jest opracowanie produktów do przeciwdziałania COVID-19.

10. Preferencyjna stawka podatku z tytułu IP BOX (dodany art. 52u UPIT)

Podatnicy mają możliwość stosowania preferencyjnej stawki podatku do dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, które wykorzystywane są do przeciwdziałania COVID-19 – już w zaliczkach na podatek dochodowy.

B. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej „UCIT”

1. Szczególny sposób rozliczania strat podatkowych (dodany art. 38f UCIT)

Podatnicy, którzy z powodu COVID-19:

1) ponieśli stratę w roku podatkowym, który rozpoczął się przed 01.01.2020 r. a zakończy się po 31.12.2019 r., lub rozpoczął się po 31.12.2019 r. a przed 01.01.2021 r. oraz

2) uzyskali w roku podatkowym, o którym mowa w pkt 1, przychody niższe o co najmniej 50% od przychodów uzyskanych w roku podatkowym bezpośrednio poprzedzającym pierwszy rok podatkowy

– mogą jednorazowo obniżyć o wysokość tej straty, nie więcej jednak niż o kwotę 5 000 000 zł, dochód uzyskany w roku podatkowym bezpośrednio poprzedzającym rok podatkowy.

W przypadku upływu terminu do złożenia zeznania lub złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym dokonywane jest ww. obniżenie, podatnik składa korektę zeznania. Nieodliczoną część straty podatnicy będą rozliczać na dotychczasowych zasadach.

2. Darowizny na rzecz na przeciwdziałania COVID-19 (dodany art. 38g UCIT)

Podatnicy mają możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn przekazanych od 01.01.2020 r. do 30.09.2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19 określonym podmiotom leczniczym (np. szpitalom wpisanym do wykazów dyrektorów poszczególnych oddziałów wojewódzkich NFZ udostępnianych na stronach internetowych tych oddziałów), Agencji Rezerw Materiałowych oraz Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych.

W przypadku darowizny przekazanej:

  • do dnia 30 kwietnia 2020 r. – odliczeniu podlega 200% wartości darowizny,
  • w maju 2020 r. – odliczeniu podlega 150% wartości darowizny,
  • w okresie od dnia 1 czerwca do dnia 30 września 2020 r. – odliczeniu podlega 100% wartości darowizny.

3. Przedłużenie terminu zapłaty podatku od przychodów z budynków (dodany art. 38h UCIT)

Przedłużono termin zapłaty podatku od przychodów z budynków za miesiące marzec-maj 2020 r. do dnia 20 lipca 2020 r. dla podatników spełniających łącznie następujące warunki:

  1. podatnik poniósł w danym miesiącu negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19,
  2. uzyskane przez podatnika w danym miesiącu przychody są niższe o co najmniej 50% w stosunku do analogicznego miesiąca poprzedniego roku podatkowego, a w przypadku podatnika, który rozpoczął prowadzenie działalności w 2019 r. – w stosunku do uzyskanych w tym roku średnich przychodów.

Drugiego warunku nie stosuje się do podatników, którzy:

  1. stosowali w 2019 r. formę opodatkowania, w przypadku której nie ustala się przychodów
  2. rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej w ostatnim kwartale 2019 r. i nie uzyskali w tym okresie przychodów,
  3. rozpoczęli działalność w 2020 r.

4. Ulga na złe długi (dodany art. 38i UCIT)

Wprowadzono możliwość niewykazywania przez dłużników niezapłaconych zobowiązań przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy dla podatników spełniających łącznie następujące warunki:

  1. podatnik poniósł w danym okresie rozliczeniowym negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu CO-VID-19;
  2. uzyskane przez podatnika w danym miesiącu przychody są niższe o co najmniej 50% w stosunku do analogicznego miesiąca poprzedniego roku podatkowego, a w przypadku podatnika, który rozpoczął prowadzenie działalności w 2019 r. – w stosunku do uzyskanych w tym roku średnich przychodów.

Drugiego warunku nie stosuje się do podatników, którzy:

  1. stosowali w 2019 r. formę opodatkowania, w przypadku której nie ustala się przychodów
  2. rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej w ostatnim kwartale 2019 r. i nie uzyskali w tym okresie przychodów,
  3. rozpoczęli działalność w 2020 r.

Jeżeli podatnik, którego rok podatkowy zakończy się przed 01.10.2020 r., posiada zobowiązania i zobowiązania te nie zostaną uregulowane do dnia złożenia zeznania za ten rok, do zobowiązań tych nie stosuje się art. 18f ust. 5 i 6. Zobowiązania te podlegają doliczeniu do dochodu stanowiącego podstawę obliczenia zaliczki począwszy od pierwszego okresu rozliczeniowego następnego roku podatkowego, nie wcześniej niż w rozliczeniu zaliczki za 2021 r., jeżeli do dnia terminu płatności tej zaliczki zobowiązanie to nie zostanie uregulowane.

5. Prawo do rezygnacji z uproszczonych zaliczek dla małych podatników (dodany art. 38j UCIT)

Mali podatnicy, którzy na 2020 r. wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, mogą zrezygnować w trakcie roku podatkowego z tej formy wpłacania zaliczek.

W przypadku rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek, zaliczki należne do końca roku oblicza się na ogólnych zasadach począwszy od miesiąca, za który podatnik ostatni raz zastosował uproszczoną formę wpłacania zaliczek. Przy obliczaniu tych zaliczek uwzględnia się zaliczki płacone w uproszczonej formie.

O rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek podatnicy informują w zeznaniu składanym za 2020 r.

6. Jednorazowe odpisy amortyzacyjne (dodany art. 38k UCIT)

Podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 i wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz WNiP w 2020 roku. Za towary te uważa się w szczególności: maseczki ochronne, respiratory, środki odkażające, medyczną odzież ochronną, ochraniacze na obuwie, rękawiczki, okulary, gogle, środki do dezynfekcji i higieny rąk.

7. Ulga na badania i rozwój (dodany art. 38l UCIT)

Podatnicy mają możliwość rozliczenia ulgi B+R w zaliczkach na podatek dochodowy dla przedsiębiorstw prowadzących prace badawczo-rozwojowe, których celem jest opracowanie produktów do przeciwdziałania COVID-19 w trakcie roku podatkowego, który:

  1. rozpoczął się przed 01.01.2020 r. a zakończy się po 31.12.2019 r. lub
  2. rozpoczął się po 31.12.2019 r. a przed 01.01.2021 r.

8. Preferencyjna stawka podatku z tytułu IP BOX (dodany art. 52u UPIT)

Podatnicy osiągający w roku podatkowym, który:

  1. rozpoczął się przed 01.01.2020 r. a zakończy się po 31.12.2019 r. lub
  2. rozpoczął się po 31.12.2019 r. a przed 01.01.2021 r.

– kwalifikowane dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, które wykorzystywane są do przeciw-działania COVID-19, mogą stosować w trakcie tego roku podatkowego do opodatkowania tych dochodów preferencyjną stawkę podatku przy obliczaniu zali-czek na podatek dochodowy.

Wysokość tych zaliczek oblicza się w następujący sposób:

  1. pierwszą zaliczkę oblicza się od sumy kwalifikowanych dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, osiągniętych od 01.03.2020 r., z zastosowaniem preferencyjnej 5% stawki,
  2. zaliczki za kolejne miesiące albo kwartały oblicza się jako różnicę między podatkiem obliczonym z zastosowaniem preferencyjnej stawki od sumy kwalifikowanych dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, osiągniętych od 01.03.2020 r., a sumą należnych zaliczek za poprzednie miesiące albo kwartały obliczonych od tych dochodów.

Powyższe stosuje się także w przypadku, gdy podatnik nie posiada kwalifikowanego prawa własności intelektualnej ani ekspektatywy uzyskania kwalifikowanego prawa, pod warunkiem zgłoszenia lub złożenia wniosku o uzyskanie takiego prawa ochronnego do właściwego organu, w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, za który przy obliczaniu zaliczki na podatek zastosował 5% stawkę podatku.

C. Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osób fizycznych – dalej „UZPIT”

1. Darowizny na rzecz na przeciwdziałania COVID-19 (dodany art. 57b UZPIT)

Podatnicy mają możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn przekazanych od 01.01.2020 r. do 30.09.2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19 określonym podmiotom leczniczym (np. szpitalom wpisanym do wykazów dyrektorów poszczególnych oddziałów wojewódzkich NFZ udostępnianych na stronach internetowych tych oddziałów), Agencji Rezerw Materiałowych oraz Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych.

W przypadku darowizny przekazanej:

  • do dnia 30 kwietnia 2020 r. – odliczeniu podlega 200% wartości darowizny,
  • w maju 2020 r. – odliczeniu podlega 150% wartości darowizny,
  • w okresie od dnia 1 czerwca do dnia 30 września 2020 r. – odliczeniu podlega 100% wartości darowizny.

2. Ulga na złe długi (dodany art. 57c UZPIT)

Wprowadzono możliwość niewykazywania przez dłużników niezapłaconych zobowiązań przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy dla podatników spełniających łącznie następujące warunki:

  1. podatnik poniósł w danym okresie rozliczeniowym negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu CO-VID-19;
  2. uzyskane przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym przychody są niższe o co najmniej 50% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku podatkowego, a w przypadku podatnika, który rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w 2019 r. – w stosunku do uzyskanych w tym roku średnich przychodów.

Drugiego warunku nie stosuje się do podatników, którzy:

  1. stosowali w 2019 r. formę opodatkowania, w przypadku której nie ustala się przychodów
  2. rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej w ostatnim kwartale 2019 r. i nie uzyskali w tym okresie przychodów,
  3. rozpoczęli działalność w 2020 r.

D. Ustawa z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej – dalej „UPSD”

Kontynuacja zawieszenia działania ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Podatnik nie będzie musiał płacić podatku za okresy rozliczeniowe lipiec-grudzień 2020. Podatek zacznie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2021 r.

E. Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1751 i 2200) – dalej „UVAT”

  1. Odroczenie do dnia 1 lipca 2020 r. obowiązku składania nowego pliku JPK_VAT (deklaracja wraz z ewidencją) dla wszystkich podatników (dotychczas 1 kwietnia 2020 r.).
  2. Odroczenie do dnia 1 lipca 2020 r. terminu wejścia w życie nowej matrycy stawek VAT. Do 30 czerwca 2020 r. będą stosowane dotychczasowe przepisy ustawy o VAT i przepisy wykonawcze do Ustawy o VAT w zakresie stosowania obniżonych stawek opodatkowania.
  3. Odroczenie do dnia 1 lipca 2020 r. terminów związanych w wydawaniem i mocą ochronną Wiążących Informacji Stawkowych.
  4. Zgodnie z art. 15zzn ustawy z dnia 31 marca 2020 r. w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii wydłużony został termin zgłoszenia o dokonaniu płatności na rachunek bankowy spoza tzw. „Białej listy” z 3 do 14 dni – jest liczony od dnia zlecenia przelewu.

F. Inne zmiany

Zawieszenie biegu terminów w różnych postępowaniach

Art. 15zzs ustawy z dnia 31 marca 2020 r. wprowadza regulacje, iż w okresie stanu zagrożenia z powodu COVID-19 bieg terminów procesowych i sądowych w:

1) postępowaniach sądowych, w tym sądowoadministracyjnych,

2) postępowaniach egzekucyjnych,

3) postępowaniach karnych,

4) postępowaniach karnych skarbowych,

5) postępowaniach w sprawach o wykroczenia,

6) postępowaniach administracyjnych,

7) postępowaniach i kontrolach prowadzonych na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,

8) kontrolach celno-skarbowych,

9) postępowaniach w sprawach, o których mowa w art. 15f ust. 9 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 847 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 284),

10) innych postępowaniach prowadzonych na podstawie ustaw

nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.

Należy jednak zwrócić uwagę, że wprowadzono także przepis umożliwiający działanie urzędów mimo zawieszenia biegu terminów. Zgodnie z jedno treścią w okresie stanu epidemicznego albo epidemii czynności dokonane w postępowaniach i kontrolach są skuteczne.

Termin na złożenie PIT za 2019 r.

Przedłużenie terminu złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2019 r. oraz wpłacenie należnego PIT  do dnia 31 maja 2020 r.

Zgodnie z ustawą z dnia 31 marca 2020 r. przewidziano brak sankcji za złożenie deklaracji podatkowej i zapłaty podatku po terminie, jeśli nastąpi to do końca maja 2020 r.

Podatek od nieruchomości

Rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020, zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Rada gminy może także przedłużyć, w drodze uchwały, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do dnia 30 września 2020 r.

Schemat podatkowy

W przypadku schematów podatkowych terminy z nimi związane – nie rozpoczynają się, a rozpoczęte podlegają zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2020 r.

Ceny transferowe

Odroczono do dnia 30 września 2020 r. termin do złożenia informacji o cenach transferowych (TP-R), o którym mowa w art. 23zf ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11t ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku podmiotów, których rok podatkowy rozpoczął się po dniu 31 grudnia 2018 r., a zakończył przed dniem 31 grudnia 2019 r.

Interpretacje podatkowe

W przypadku wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej złożonych i nierozpatrzonych do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 31 marca 2020 r. oraz złożonych od dnia wejścia w życie tej ustawy do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, 3-miesięczny termin wydania interpretacji przedłuża się o 3 miesiące.

Zaniechanie poboru opłaty prolongacyjnej

W okresie epidemii oraz w okresie 30 dni bezpośrednio następujących po jego odwołaniu – podatnik nie będzie musiał ponosić kosztu opłaty w związku z odroczeniem terminu płatności podatku lub rozłożeniem zapłaty podatku na raty, albo odroczeniem lub rozłożeniem na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami.

G. Zmiany wprowadzone rozporządzeniami

1. Dłuższy termin na złożenie sprawozdania finansowego

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 570)

Źródło: http://dziennikustaw.gov.pl/D2020000057001.pdf

Istotne informacje:

Przesunięto terminy m.in. sporządzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego:

  • o 3 miesiące(składanie do 30 czerwca 2020 r. i zatwierdzenie do 30 września 2020 r.),
  • w przypadku jednostek podlegających nadzorowi KNF – o 2 miesiące(odpowiednio do 31 maja 2020 r  i do 31 sierpnia 2020 r.).

Odnosi się to do sprawozdań dotyczących roku obrotowego kończącego się po 29 września 2019 r., jednak nie później niż w dniu 30 kwietnia 2020 r., których termin wykonania nie upłynął przed dniem 31 marca 2020 r.

Rozporządzenie przedłuża także do 31 lipca 2020 r. termin dotyczący przekazania sprawozdania finansowego osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą do Szefa KAS.

2. Dłuższy termin do przesłania informacji IFT-2R i ORD-U

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów do sporządzenia i przesłania niektórych informacji podatkowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 563)

Źródło: http://dziennikustaw.gov.pl/D2020000056301.pdf

Istotne informacje:

Wydłużono:

  • termin upływający w okresie od 31 marca 2020 r. do 31 maja 2020 r. do sporządzenia i przesłania przez osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą informacji ORD-U, do 5. miesiąca od zakończenia roku podatkowego, za który są sporządzane,
  • termin przesyłania przez osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, których rok podatkowy zakończył się w okresie od 31 grudnia 2019 r. do 31 stycznia 2020 r. informacji IFT-2R, do końca 5. miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat.

3. Dłuższy termin do złożenia CIT-8

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 marca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) i wpłaty należnego podatku przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 542)

Źródło: http://dziennikustaw.gov.pl/D2020000054201.pdf

Istotne informacje:

Wydłużono termin do:

  • złożenia CIT-8 dla roku podatkowego, który zakończył się w okresie:
  • od 1 grudnia 2019 r. do 31 marca 2020 r. dla podatników osiągających wyłącznie dochody wolne od podatku (art. 17 ust. 1 UCIT), a także podatników, którzy są podmiotami zajmującymi się działalnością pożytku publicznego i wolontariatem – do 31 lipca 2020 r.
  • od 1 grudnia 2019 r. do 31 stycznia 2020 r. dla pozostałych podatników – do 31 maja 2020 r.;
  • wpłaty należnego podatku wykazanego w tym zeznaniu albo różnicy między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w tym zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

W następnym wpisie przybliżymy Państwu ogólne zmiany wprowadzone ustawą z dnia 31 marca 2020 r. dla przedsiębiorców.

29 marca 2020

Wydłużenie terminu na sporządzenie sprawozdania finansowego za 2019 r. | projekt rozporządzenia

W dniu dzisiejszym na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia MF w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji.

 

Projekt rozporządzenia wydłuża m.in. terminy sporządzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego. Przedłużone zostają również inne terminy obowiązków wskazanych w ustawie o rachunkowości.

 

Z projektem ustawy możecie się Państwo zapoznać pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12331900/katalog/12674002#12674002

 

W celu uzyskania szczegółowych informacji, prosimy o kontakt.

28 marca 2020

Przesunięcie terminu złożenia CIT-8 oraz zapłaty podatku

Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) i wpłaty należnego podatku przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych przedłużono do dnia 31 maja 2020 r. dla podatników podatku CIT:

 

  • złożenie zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym, który zakończył się w okresie od dnia 1 grudnia 2019 r. do dnia 31 stycznia 2020 r.,
  • wpłaty podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa powyżej, albo różnicy między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w tym zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku

 

– którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT.

 

Informujemy również, że dla podatników podatku CIT spełniających co najmniej jeden z poniższych warunków, termin powyższych obowiązków został przedłużony do 31 lipca 2020 r.:

 

  • podatnik w roku podatkowym, który zakończył się w okresie od dnia 1 grudnia 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r., osiągał wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 o CIT;
  • uzyskane przez podatnika w roku podatkowym, który zakończył się w okresie od dnia 1 grudnia 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r., przychody z działalności pożytku publicznego, o której mowa w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, stanowiły co najmniej 80% łącznych przychodów uzyskanych w tym roku przez tego podatnika.

 

Z treścią rozporządzenia mogą zapoznać się Państwo pod adresem: http://dziennikustaw.gov.pl/D2020000054201.pdf

 

26 marca 2020

Z ostatniej chwili – przedłużenie terminu złożenia sprawozdania finansowego oraz jego badania przez firmy audytorskie

W ostatnim alercie informowaliśmy Państwa o proponowanym przedłużeniu terminu składania CIT-8 oraz zapłaty podatku za 2019 r. Ministerstwo Finansów poinformowało również, że: „W drodze rozporządzenia zostaną odroczone obowiązki jednostek sektora prywatnego, publicznego, org. pozarządowych zw. m. in. ze sporządzaniem sprawozdań finansowych, ich badaniem przez firmy audytorskie, zatwierdzaniem oraz udost. do wiadomości publicznej.”

 

Na ten moment nie są znane szczegóły, w tym nie jest znany wydłużony termin.

 

Źródło: https://twitter.com/MF_GOV_PL

26 marca 2020

Przełożenie terminu CIT-8 na koniec maja | propozycja MF

Informujemy, że Ministerstwo Finansów poinformowało o przełożeniu terminu składania deklaracji CIT-8 i zapłaty podatku za 2019 r. z 31 marca 2020 r. na 31 maja 2020 r.

 

Na ten moment nie mamy informacji o projekcie aktu prawnego w tym zakresie, zatem zgodnie z literą prawa w chwili obecnej obowiązuje dotychczasowy termin, natomiast wiele wskazuje na to, że podatnicy doczekają się przełożenia terminu składania deklaracji CIT-8, co w tej sytuacji wydaje się słuszną decyzją.

25 marca 2020

Przedłużenie terminu złożenia CIT-8 tylko dla nielicznych | projekt rozporządzenia

W poprzednim wpisie wskazywaliśmy, że na dzień jego publikacji w projekcie zmian do wskazanej ustawy nie znalazły się regulacje dotyczące przesunięcia terminu składania CIT-8.

Obecnie został przedstawiony projekt Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 marca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) i wpłaty należnego podatku przez niektórych podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z powyższym projektem rozporządzenia, przesunięcie terminu do 31 lipca br. ma dotyczyć tylko nielicznych podatników. Przedłużenie terminu stosuje się do podatników CIT, którzy spełnili jeden z poniższych warunków:

  • osiągali wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT;
  • uzyskane przez podatnika przychody z działalności pożytku publicznego, o której mowa w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowiły co najmniej 80% wszystkich przychodów uzyskanych w tym roku przez podatnika.

Oznacza to, że wszyscy inni podatnicy podatku CIT, w tym również mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy, będą musieli złożyć zeznanie do końca marca br., zgodnie z dotychczas obowiązującym terminem.

Z projektem rozporządzenia możecie zapoznać się Państwo pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//502/12331660/12672333/12672334/dokument442763.pdf

Oczywiście w przypadku pytań, prosimy o kontakt, służymy pomocą.

23 marca 2020

Obowiązki podatkowe w czasie epidemii – propozycje rządu | projekt ustawy

Szanowni Państwo,

Wszyscy jednoczymy się w walce z koronawirusem. Wiemy, że niełatwo jest obecnie wypełniać obowiązki zawodowe, dlatego również w tym zakresie chcemy pomóc w dostarczaniu wiedzy, która może pomóc Państwu w niełatwych czasach.

Prawo podatkowe już przed epidemią cechowało się dużą zmiennością, natomiast teraz sytuacja jest wyjątkowo dynamiczna. Na bieżąco obserwujemy dla Państwa propozycje rządu oraz pragniemy podzielić się wiedzą na temat proponowanych i wdrażanych zmian oraz tych, które nie zostały wdrożone, a które są oczekiwane przez podatników. W kolejnych artykułach będziemy przedstawiać również możliwe rozwiązania codziennych problemów, które pojawiają się w związku z realizacją obowiązków podatników i płatników.

Mamy nadzieję, że przedstawione informacje będą dla Państwa pomocne. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, pozostajemy do Państwa dyspozycji.

Projekt ustawy

Dnia 21 marca 2020 r. rząd zaproponował projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (dalej: „projekt ustawy”), która ma wprowadzić pakiet zmian umożliwiający przedsiębiorcom i spółkom przetrwanie w związku z pandemią koronawirusa.

Wybrane zmiany podatkowe ujęte w projekcie ustawy:

  • Podatek od nieruchomości

W projekcie przewidziano możliwość wprowadzenie gminom, za część 2020 r., zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z koronawirusem.

Projekt umożliwia także organom wykonawczym gmin przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r. – nie dłużej niż do 30 września 2020 r. W przypadku osób fizycznych rozwiązanie to dotyczyć będzie raty podatku płatnej do dnia 15 maja, natomiast w przypadku osób prawnych, rat podatku płatnych do: 15 kwietnia, 15 maja i 15 czerwca 2020 r.

  • PCC

W przypadku zaakceptowania projektu zmiany ustawy, możliwe będzie zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od pożyczek, które zostaną zaciągnę do 31 sierpnia 2020 r., jeżeli biorącym pożyczkę jest przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

  • Opłata prolongacyjna

W projekcie zaproponowano regulację, dzięki której nie będzie naliczana opłata prolongacyjna, gdy urząd skarbowy odroczy termin płatności podatku lub rozłoży zaległość na raty  dot. decyzji o udzieleniu pomocy, które zostaną wydane na wniosek złożony w okresie obowiązywania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego albo 30 dni po ich odwołaniu.

  • Podatek od sprzedaży detalicznej

Dotychczasowe przepisy zakładały, że obowiązek zapłaty podatku od sprzedaży detalicznej wszedłby w życie od lipca 2020 r. Zgodnie z projektem ustawy odroczono ten obowiązek do końca 2020 r.

  • Postępowania i kontrole

Zgodnie z projektem ustawy zawieszone zostaną toczące się już postępowania podatkowe, kontrole podatkowe oraz kontrole celno-skarbowe.

  • Interpretacje indywidulane

Projekt ustawy proponuje przedłużenie terminu na wydanie interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego o okres jednego miesiąca w celu zminimalizowania negatywnych skutków związanych z wystąpieniem koronawirusa. Co do zasady, organy podatkowe mają 3 miesiące na wydanie interpretacji indywidualnej.

  • Zmiany w ustawach o podatkach dochodowych

 

  • Strata

Podatnicy, którzy w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa ponieśli stratę z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2020 r. będą mogli o wysokość tej straty (nie więcej jednak niż do kwoty 5 mln zł) obniżyć dochód uzyskany z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2019 r., składając w tym celu korektę zeznania za ten rok. Rozliczenie straty w ten sposób przysługiwać ma podatnikom, którzy w 2020 r. osiągną przychody z działalności gospodarczej niższe o co najmniej 50% od przychodów uzyskanych z tej działalności w 2019 r.

  • Zwolnienia i odliczenia

Nie trzeba będzie płacić podatków dochodowych oraz ryczałtu ewidencjonowanego od otrzymanego w 2020 r.:

  • wsparcia gwarancyjnego oraz dopłat do kredytów przyznanych na podstawie ustawy,
  • dopłat do oprocentowania kredytów przyznanych na podstawie ustawy.

Możliwe będzie  pomniejszenie podstawy obliczenia podatku lub zaliczki na podatki dochodowe o darowizny przekazane w 2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19. Odliczeniu będą podlegały darowizny (pieniężne lub rzeczowe) przekazane podmiotom wykonującym działalność leczniczą polegającą na świadczeniu opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, a także przekazane Agencji Rezerw Materiałowych oraz Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych.

  • Płatność zaliczek

Co do zasady płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu.

Projekt ustawy odracza płatność zaliczek na PIT za marzec i kwiecień do dnia 1 czerwca 2020 r. dla płatników będących:

  • zakładami pracy (pracodawcy od przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz od zasiłków z ubezpieczenia społecznego) oraz
  • osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, osobami prawnymi i ich jednostkami organizacyjnymi oraz jednostkami organizacyjnymi niemających osobowości prawnej, którzy jako płatnicy potrącają zaliczki od umów zlecenia i umów o dzieło oraz od przychodów z praw majątkowych.

W związku z tym, że termin zostaje ustalony ustawowo, płatnicy nie będę musieli składać wniosków o odroczenie zapłaty podatku. Podkreślamy również, że jest do odroczenie zapłaty, nie natomiast umorzenie zobowiązań.

  • Przychody z budynków

Projekt ustawy wprowadza możliwość przesunięcia terminu do zapłaty podatku od przychodów z budynków za miesiące marzec-maj 2020 r. do 20 lipca 2020 roku. Rozwiązanie to będzie fakultatywne, tzn. że podatnik będzie mógł, ale nie musiał, z niego skorzystać.

  • Ulga dla dłużników

Projekt ustawy pozwala zwolnić dłużników z obowiązku stosowania przepisów dotyczących tzw. złych długów.

Co do zasady dłużnicy, który nie uregulowali zobowiązań wobec  dostawców, muszą po upływie 90 dni zwiększyć swój dochód o niezapłaconą kwotę.

Ze zwolnienia z tego obowiązku będą mogli skorzystać podatnicy, których przychody osiągnięte w okresach rozliczeniowych (miesięcznych albo kwartalnych) w stosunku do analogicznych okresów w 2019 r. zmniejszą się o co najmniej 50%. Dotyczy też dłużników rozliczających się ryczałtem.

Natomiast podatnicy, którzy rozpoczęli działalność w ostatnim kwartale 2019 r. i nie osiągnęli przychodów albo rozpoczęli działalność w 2020 r. albo w 2019 r. stosowali opodatkowanie w formie, w której nie ustala się przychodów, np. w formie karty podatkowej, nie będą zobowiązani do stosowania przepisów dotyczących tzw. złych długów przy obliczaniu należnych w 2020 r. zaliczek na podatek dochodowy, jeżeli do powstania zaległości w spłacie zobowiązań przyczynił się COVID–19.

  • Rezygnacja z zaliczek uproszczonych

Projekt ustawy umożliwia podatnikom opłacającym w 2020 r. zaliczki miesięczne w formie uproszczonej rezygnację z tej formy w odniesieniu do zaliczek należnych za okres marzec–maj 2020 roku. Zaliczki za te miesiące, podatnicy będą mogli obliczyć na ogólnych zasadach, uwzględniając zaliczki należne za poprzednie miesiące, które obliczone były w formie uproszczonej. Za kolejne miesiące, czyli czerwiec–grudzień 2020 roku, podatnicy opłacać będą zaliczki w formie uproszczonej. Rozwiązanie to dotyczyć będzie wyłącznie „małych podatników”.

  • Ustawa o rachunkowości

Projekt ustawy pozwala Ministrowi Finansów przesuwać terminy wypełniania obowiązków m.in. w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych, ich zatwierdzania, udostępniania i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu.

  • VAT

 

  • Nowy JPK

Projekt ustawy  pozwala na odroczenie obowiązku składania nowego pliku JPK_VAT (deklaracja wraz z ewidencją) do 1 lipca 2020 r. dla wszystkich podatników. Podatnicy będą mogli jednak dobrowolnie rozliczyć się w nowej formie za kwiecień 2020 r., czyli złożyć nowy JPK_VAT w maju 2020 r.

Na zakończenie informujemy również, że niestety – pomimo oczekiwań wielu podmiotów – nie ma obecnie oficjalnych informacji o przesunięciu terminu sporządzenia sprawozdań finansowych oraz deklaracji CIT-8. Ponadto, rząd potwierdzał również informację o przesunięciu terminu składania zeznań PIT o przynajmniej jeden miesiąc. Prawdopodobnie termin zostanie przesunięty, natomiast omawiany projekt zmian nie zawiera szczegółowych informacji na ten temat.

Więcej informacji na temat zmian podatkowych wprowadzonych w związku z przeciwdziałaniem przekażemy w przypadku wejścia niniejszych zmian w życie. Jak już wskazywaliśmy, sytuacja jest dynamiczna, dlatego przedstawione powyżej propozycje mogą ulec zmianie lub zostać zastąpione przez inne.

 

20 sierpnia 2019

Najważniejsze zmiany w ustawie o VAT od 1 września 2019 r.

Najważniejsze zmiany zgodnie z:

1. ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw:

–         nowa definicja pierwszego zasiedlenia,

–         ograniczenie stosowania zwolnienia podmiotowego,

–         ułatwienia dla nabywców produktów rolnych od rolników ryczałtowych,

–         terminy wykreślenia z rejestru podatników VAT,

–         niższa sankcja VAT przy złożeniu deklaracji korygującej w trakcie kontroli celno-skarbowej,

–         wprowadzenie katalogu wyrobów objętych pakietem paliwowym, dla których obowiązują szczególne terminy zapłaty VAT z tytułu WNT paliw silnikowych,

–         wskazanie, że rozliczenie zamknięcia stanowi dokument, w którym może być obliczony i wykazany VAT od importu towarów,

 

2. ustawą z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw:

–         biała lista podatników.

 

Poniżej linki do powyższych ustaw:

–         https://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=3301

–         http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=3499

26 września 2018

Rządowy projekt ustawy o firmach inwestujących w najem nieruchomości

Firmy inwestujące w najem nieruchomości mieszkalnych położonych, zapłacą podatek CIT w wysokości 8,5 proc. Będą zobowiązane do jego uregulowania jednak dopiero wtedy, gdy wypłacą swoim akcjonariuszom dywidendę z zysku pochodzącego z najmu. Wszystkie rozwiązania zawarte w ustawie mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r. Wcześniejszy projekt zakładał korzyści podatkowe dla najmu nieruchomości komercyjnych, ale ostatecznie został wycofany.

 

25.09.2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o firmach inwestujących w najem nieruchomości (z ang. Real Estate Investment Trust, w skrócie REIT). Nowe przepisy mają obowiązywać jedynie spółki akcyjne notowane na giełdzie, z kapitałem co najmniej 50 mln zł i z siedzibą lub zarządem na terenie Polski, których podstawowym przedmiotem działalności będzie najem nieruchomości mieszkalnych położonych w Polsce, w tym za pośrednictwem spółek zależnych. Nie są to jednak jedyne warunki, które muszą spełnić spółki.

Nie mniej niż 80 proc. ich aktywów będą musiały stanowić nieruchomości mieszkalne oraz udziały lub akcje spółek zależnych, natomiast co najmniej 90 proc. przychodów ma pochodzić z najmu nieruchomości mieszkalnych, ich sprzedaży (nie wcześniej niż po roku wynajmowania), z tytułu udziałów w spółkach zależnych luz ze sprzedaży ich udziałów i akcji. Ponadto, przychody będą musiały być uzyskiwane co najmniej z pięciu nieruchomości (stanowiących własność spółki lub spółki zależnej). Spółki REIT będą zobowiązane wypłacać w formie dywidend nie mniej niż 90 proc. zysku.

REIT-y będą zwolnione z podatku aż do momentu, gdy wpłacą swoim akcjonariuszom dywidendę z zysku pochodzącego z najmu. Następnie, będą odprowadzały podatek dochodowy w wysokości 8,5 proc. Dzięki niższej stawce CIT spółki nie będą miały możliwości odliczać od przychodów odpisów amortyzacyjnych od wynajmowanych nieruchomości. Z tego względu, jak wyliczyło Stowarzyszenie REIT Polska- efektywna stawka CIT wyniesie 17,5 proc.

Zupełnie zwolnione z podatku będą spółki zależne, którymi będą mogły być spółki akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością lub komandytowo – akcyjne, których zysk będzie trafiał do REIT. Musza one jednak również spełnić określone warunki dotyczące m.in. udziału w kapitale zakładowym czy przychodów, które zostały szczegółowo określone w projekcie ustawy. Zyskają również inwestorzy – otrzymywane przez nich dywidendy będą zwolnione z opodatkowania, niezależnie od tego, czy akcjonariusz jest podatnikiem CIT czy PIT.

Status polskiego REIT będzie wymagał wpisania takiej spółki przez Komisję Nadzoru Finansowego do rejestru firm inwestujących w najem nieruchomości – zostanie on stworzony. Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 r.

 

Z pełną wersją projektu można zapoznać się tutaj:

http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2855

26 lipca 2018

Planowane zmiany w cenach transferowych od 2019 r.

Zgodnie z projektem ustawy z dnia 15 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (dalej jako Projekt Ustawy), do ustawy o PIT oraz CIT ma zostać wprowadzony nowy rozdział regulujący ceny transferowe.

Zgodnie z uzasadnieniem Projektu Ustawy najważniejszym celem wprowadzanych zmian jest uproszczenie przepisów podatkowych, a także zmniejszenie obciążeń o charakterze biurokratycznym i administracyjnym dla przedsiębiorców, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw.

Do najbardziej znaczących zmian wyprowadzanych przez Projekt Ustawy należy zaliczyć:

  • wprowadzenie definicji i pojęć,
  • wprowadzanie innych niż wymienione w ustawie metod ustalania cen transferowych, w tym technik wyceny, do określania przychodów lub kosztów uzyskania przychodów podatnika z transakcji kontrolowanych,
  • wprowadzenie reguły, zgodnie z którą, korekta cen transferowych stanowi przychód lub koszt uzyskania przychodów i jest ujmowana w roku, którego dotyczy – o ile spełnione są warunki wskazane w przepisach,
  • wprowadzenie uproszczonych rozwiązań przewidzianych dla transakcji pożyczek oraz usług o niskiej wartości dodanej (katalogi usług o niskiej wartości dodanej stanowią załączniki nr 1 i nr 2 do Projektu Ustawy),
  • nowe sposoby określania progów wartości transakcji kontrolowanych,
  • wydłużenie terminu na złożenie oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji lokalnej oraz informacji o cenach transferowych do 9 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego oraz wydłużenie terminu na sporządzenie dokumentacji grupowej do 12 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego,
  • zastąpienie obowiązku składania sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP – informacją o cenach transferowych w formie elektronicznej – TP-R.

Konsultacje do Projektu Ustawy będą trwały do 30 lipca 2018 r.

Projektowane zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Na naszej stronie internetowej będziemy przekazywać Państwu na bieżąco informacje o dalszych postępach prac.

Prosimy o kontakt, jeżeli będą Państwo zainteresowani otrzymaniem bardziej szczegółowych informacji. Z chęcią odpowiemy na każde pytania oraz pomożemy w sporządzeniu dokumentacji cen transferowych.

Przypominamy również, że proces legislacyjny mogą Państwo śledzić pod adresem: http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12313855/katalog/12522183#12522183

 

14 marca 2018

Przedłużono termin na sporządzenie dokumentacji cen transferowych

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej informujemy, iż termin na:

  • sporządzenie dokumentacji podatkowej,
  • złożenie urzędom skarbowym oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej cen transferowych,
  • dołączenie do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczonego sprawozdania CIT/TP przez podatników, którzy zostawali do tego zobowiązani zgodnie z ustawą PIT lub CIT

- został przedłużony się do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.

Przedłużenie terminu stosuje się do obowiązków powstałych w 2018 (w odniesieniu do danych za 2017 r.) i 2019 r. (w odniesieniu do danych za 2018 r.).

Link do Rozporządzenia MF mogą znaleźć Państwo pod adresem:

http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/0555

Z chęcią odpowiemy również na Państwa pytania w zakresie dokumentacji cen transferowych oraz pomożemy w jej przygotowaniu – w tym celu zachęcamy do kontaktu.

13 marca 2018

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej – podpis Ministra

Szanowni Państwo,

 

W związku z naszym ostatnim wpisem w powyższym temacie obserwujemy dla Państwa proces legislacyjny związany z wskazanym projektem rozporządzenia.

Obecnie projekt został już skierowany do podpisu ministra. Czekamy zatem cierpliwie na podpis Ministra Finansów oraz skierowanie aktu do ogłoszenia.

 

Z chęcią odpowiemy także na Państwa pytania w zakresie dokumentacji cen transferowych oraz pomożemy ją Państwu przygotować. W tym celu prosimy o kontakt.

 

Przypominamy również, że proces legislacyjny mogą Państwo śledzić pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12308553/katalog/12493032#12493032

 

1 marca 2018

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej

Informujemy, że obecnie trwają pracę nad przedłużeniem terminu przygotowania dokumentacji cen transferowych.

Na podstawie Projektu Rozporządzenia, przedłużone mają zostać do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego terminy:

  • sporządzenia dokumentacji podatkowych,
  • złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej,
  • sprawozdania CIT-TP.

Będziemy Państwa informować o kolejnych krokach Ministerstwa Finansów.

Proces legislacyjny mogą Państwo śledzić również pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12308553/katalog/12493032#12493032

31 października 2017

Nowelizacja ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Dnia 27 października Sejm przyjął nowelizację ustaw podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tekst ustawy trafił do Senatu.

 

Najistotniejsze zmiany proponowane w ustawie to m.in.:

 

  • nowe uregulowania w zakresie cienkiej kapitalizacji,
  • ograniczenia w zakresie usług niematerialnych,
  • nowy podatek od nieruchomości komercyjnych,
  • zmiany w zakresie podatkowych grup kapitałowych (PGK),
  • zwiększenie kwoty wolnej od podatku,
  • zmiany w zakresie restrukturyzacji spółek,
  • rozszerzenie zakresu zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC).

 

W celu zapoznania się z treścią ustawy prosimy odwiedzić następujący adres.

Przebieg procesu legislacyjnego mogą Państwo śledzić pod niniejszym adresem.

26 października 2017

Ciągłe dostawy towarów – „już” czas na uproszczenie rozliczeń podatkowych? Najnowsze wyroki NSA – patrząc na przełomową linię orzeczniczą, spoglądamy z nadzieją w przyszłość.

Spór interpretacyjny

1 stycznia 2014 r. wprowadzono do ustawy o VAT art. 19a ust. 3 i 4 ustawy o VAT, które to regulacje niestety od początku przysparzały wielu wątpliwości interpretacyjnych w zakresie ich zastosowania. Podatnicy konsekwentnie twierdzili, iż powołane przepisy mogą mieć również zastosowanie do odrębnych dostaw, które są rozliczane w okresach rozliczeniowych. Z taką wykładnią nie zgodziły się jednak organy podatkowe, które w wydawanych interpretacjach indywidualnych prezentowały stanowisko, zgodnie z którym powołane powyżej przepisy nie mają zastosowania do dostaw, które można wyodrębnić jako samodzielne dostawy, określając przy tym ich czas realizacji oraz przedmiot.

Niekorzystna wykładnia sądów

Problem tkwi w rozumowaniu co kryje się pod nazwą „dostawa ciągła”, bowiem ustawa o VAT nie definiuje tego pojęcia, na co zwrócił uwagę NSA  w wyroku z 19 marca 2015 roku  (sygn. akt I FSK 215/14). W niniejszym wyroku NSA zauważył również, że definicji tej nie wprowadził także prawodawca unijny. Zdaniem sądu kwestia oceny, czy dane usługi mają charakter ciągły, analogicznie jak w przypadku świadczeń kompleksowych, wymaga odniesienia się każdorazowo do konkretnego stanu faktycznego. Nie da się bowiem zbudować jednolitej definicji precyzującej tego typu usługi. W wyżej wymienionym wyroku sąd uznał, że do dostaw ciągłych zaliczyć można usługi (dostawy), w których nie sposób wyodrębnić poszczególnych czynności oraz przyporządkować ich do konkretnej transakcji.

W innym  wyroku z dnia 28 października 2016 roku (sygn. akt I FSK 425/15) NSA uznał, że spółka jest w stanie bez problemów wyszczególnić moment każdej z dokonywanych dostaw oraz określić jej przedmiot. Jednocześnie sąd nie zgodził się ze stanowiskiem WSA uznającego przedstawiony stan faktyczny spółki jako zaliczający się do dostaw ciągłych.  Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że w przeciwnym razie, gdyby przyjął podobne stanowisko jak Sąd pierwszej instancji, oznaczałoby to, że  poprzez określenie sposobu rozliczenia podatnicy mogliby w dowolny sposób wpływać na moment powstania obowiązku podatkowego.

Powyższe wyroki niestety nie sprzyjały podatnikom.

Wiosenno-letni powiew zmian

Szala jednak częściowo przechyliła się na korzyść podatników dnia 11 kwietnia 2017 r. (wyrok NSA, sygn. akt I FSK 1104/15) oraz następnie 12 lipca 2017 roku, kiedy to NSA poparł pogląd wyrażony w powyższym orzeczeniu, oraz w swoim wyroku (sygn. akt I FSK 1714/15), stwierdził, iż „za dostawy o charakterze ciągłym, o których mowa w art. 19a ust. 4 w związku z art. 19a ust. 3 u.p.t.u. należy uznać ciąg kolejnych, odrębnych dostaw dokonywanych w dłuższym niż miesiąc okresie czasu, będący wynikiem ustaleń poczynionych pomiędzy kontrahentami, czy zawartych pomiędzy nimi umów, w ramach których dostawca zobowiązuje się wobec nabywcy do dostarczania na jego rzecz ściśle określonych towarów, według ustalonego planu”.

Warto również zauważyć, że w niniejszym wyroku sąd nie zaaprobował poglądu zawartego w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 października 2016 r. (sygn. akt I FSK 425/15) i z dnia 19 marca 2015 r. (sygn. akt I FSK 215/14), na które powołał się skarżący organ, a według którego pod pojęciem „usług świadczonych w sposób ciągły”, należy rozumieć wyłącznie takie usługi, w których poszczególnych czynności nie można wyodrębnić, gdy nie da się określić, kiedy kończą się pewne świadczenia, a kiedy rozpoczynają się następne.

Podsumowanie

Tak korzystna wykładnia niewątpliwie ułatwiłaby rozliczenia podmiotom dokonującym wielu dostaw towarów, którzy chcieliby je rozliczać w okresach rozliczeniowych. Dzięki temu podatnicy mogliby rozpoznawać obowiązek podatkowy z upływem każdego okresu rozliczeniowego, bez względu na ilość poszczególnych dostaw, jakie zostały zrealizowane w danym cyklu. Kluczowa zaleta dla takich rozliczeń może odnosić się przykładowo do transakcji realizowanych w walutach obcych, ponieważ możliwe byłoby zastosowanie jednego kursu.

Warto jednak wyraźnie zaznaczyć, że sytuacja ta wymaga każdorazowo dokładnego przeanalizowania stanu faktycznego oraz określenia warunków umownych łączących strony.

W ślad za powyższymi wyrokami kroczą już stanowiska niektórych wojewódzkich sądów administracyjnych. Należy mieć zatem nadzieję, że ścieżka orzecznicza w najbliższym czasie zostanie wyraźnie określona i wejdą na nią również organy podatkowe.

Autorzy:

Łukasz Nitschke

Martyna Cisłak

26 października 2017

Mały podatnik VAT, PIT i CIT w 2018 r.

Znany jest już limit przychodów pozwalający na uznanie podatnika za „małego” w 2018 r. (w podatku VAT, PIT i CIT). Małym podatnikiem będzie podmiot, u którego wartość sprzedaży, wraz z kwotą podatku, nie przekroczy w 2017 r. kwoty 5 176 000 zł. Limit ten, odpowiadający równowartości 1,2 euro, od przyszłego roku może zostać podwyższony do 2 mln euro (w przypadku podatników PIT i CIT).

23 października 2014

Konferencja „XX lat Ustawy o Rachunkowości. Stan obecny i kierunki zmian.”

Dnia 29 października 2014 r. w Centrum Edukacji SKwP przy ul. Ziębickiej 18 w Poznaniu odbędzie się konferencja „XX lat Ustawy o Rachunkowości. Stan obecny i kierunki zmian” organizowana przez Oddział Wielkopolski Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Konferencja ma na celu ocenę użyteczności rozwiązań zawartych w Ustawie o Rachunkowości po 20-latach jej funkcjonowania. Wydarzenie ma również stanowić podstawę do dyskusji nad dalszymi kierunkami jej zmian.

Konferencji patronuje Zarząd Główny Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Zgłoszenia przyjmowane są na adres sekretariat@skwp.poznan.pl do dnia 24 października 2014 r.

Liczba miejsc jest ograniczona.

Zapraszamy do zapoznania się z programem konferencji.

17 września 2014

TGS Global “Wschodzącą Gwiazdą” roku 2014 wśród sieci firm rachunkowych

Nagrody przyznawane corocznie przez International Accounting Bulletin mają na celu wyróżnienie podmiotów biznesowych prezentujących innowacyjne podejście oraz odnoszących szczególne osiągnięcia w dziedzinie światowej rachunkowości.

Sieć TGS Global została doceniona za dynamiczny rozwój, obserwowalny na przestrzeni zaledwie dwóch lat od rozpoczęcia działalności. Organizacja liczy w chwili obecnej 1 300 członków i posiada 48 oddziałów w 30 krajach, co świadczy o jej rosnącym potencjale. TGS Global wyróżniono również za wypracowanie wyraźnej, nowoczesnej tożsamości wspólnej marki oraz za globalny zasięg działań ukierunkowanych na udzielenie biznesowego wsparcia małym i średnim przedsiębiorstwom.

Zapraszamy do zapoznania się z relacją z wydarzenia.


Warning: array_map(): Argument #2 should be an array in /home/platne/4audyt/public_html/4audyt/4audyt.pl/public_html/nowa/wp-content/themes/4audyt/template-news.php on line 38

Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /home/platne/4audyt/public_html/4audyt/4audyt.pl/public_html/nowa/wp-content/themes/4audyt/template-news.php on line 46